Politiserad religion – replikskifte Ulf Lönnberg/Lars Enarson

(1 / 5) 28 mars -20 – Ulf Lönnbergs Blogginlägg:
Konfessionella religionsföreträdare som Enarsson och Yüksel ska granskas politiskt med icke-konfessionell måttstock

Lars Enarsons bönekonferensen i Solna den 13 mars har väckt högt tonläge inom de frikyrkliga sfärerna. Konferensen har även uppmärksammats utanför sin målgrupp. Det gäller: Bönekonferens trotsar coronaviruset: ”Måste lyda Gud”

Anledningen är att ett av Lars Enarssons fyra aviserade konferenssyften var ett uttalat tydligt politiskt mål: ”En konservativ regering på judekristen värdegrund som står upp för familjen, fosterlandet och Israel.”

För en absolut majoritet av medborgare och politiker i Sverige är det en vedertagen angeläget att upprätthålla rågången mellan religion och politik. Enarson för in sitt religiösa engagemang i den politiska hetluften i en orolig tid. Och det finns även andra religiösa riktningar som lockas till politikens potentiella makt över tron.

Mikail Yüksel har bildat partiet Nyans. Han var inför valet 2018 Centerpartiets toppkandidat i Göteborg men uteslöts senare efter samröre med den fascistiska gruppen Grå vargarna. Yüksels parti Nyans vänder sig till Sveriges muslimer Nytt parti med muslimer i fokus

Partiet Nyans vill bl a att muslimer ska betraktas som en särskild minoritet, på samma sätt som exempelvis judar och samer.

– Sveriges muslimer upplever dagligen både fysiska och verbala personangrepp av rasistisk karaktär, säger ordförande Mikail Yüksel i SVT-intervjun.

Enligt Nyans’ hemsida är partiets mål att komma in i kommunfullmäktige bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö samt Sveriges riksdag i valet 2022.

Jag har per mail bett att få Nyans’ partiprogram och fått svaret att det ännu inte är fastställt. RÄTTELSE: Har nu fått besked från Nyans att partiprogrammet ska antas på kongressen i november och att det tyvärr inte är färdigt än.


Opinionsbildning för politik som grundas på uttalad koppling till en specifikt angiven religiös hemvist eller religiös organisation i syfte att anpassa lagstiftning, rättigheter eller sociala förmåner efter religiösa urkunder och religiöst angivna normer ska stävjas av den sekulära, demokratiska rättsstatens lagstiftare

Enarssons politiska (politiserade) kristendom och Yüksels politiska (teokratiserade) islam har i Sverige att verka inom den sekulära religionsfrihetens rättigheter och begränsningar utan vilka vår demokrati inte fungerar. Politiska krafter och partibildningar med konfessionella ingångsvärden hör inte hemma i Sverige.

/Ulf Lönnberg

(2 / 5) 29 mars -20 – Lars Enarsons mail: eUlf Lönnbergs Blogginlägg:
Hej!


Tack för ditt mejl med din artikel.

Jag har svårt att förstå hur du tänker. Du skriver på din blogg:

”Sverige ska, som sekulär, demokratisk rättsstat, alltjämt byggas vidare på den västerländska judisk-kristna traditionen som tjänat/tjänar oss väl.”

Är inte detta motsägelsefullt?
Om det inte är motsägelsefullt, vad är i så fall ditt problem med vår målsättning att vi ska be om:
”En konservativ regering på judekristen värdegrund som står upp för familjen, fosterlandet och Israel.”

Vad är det du vill säga?

Med vänlig hälsning,
Lars Enarson

(3 / 5) 29 mars -20 – Ulf Lönnbergs mail:
Tack för din kommentar.
Jag arbetar för att med vår religionsfrihets rättigheter och begränsningar hålla vår sekulära demokratiska rättsstat öppen för religionsutövare – och skydda olika religionstillhörigheter – ty utan religionsfrihet ingen demokrati. Men tvång, hot, våld och politiskt och religiöst tvingande påbud kan och ska inte accepteras i den sekulära rättsordning.

De som väljer en religiös tillhörighet har att förhålla sig till sådana begränsningar i religionsfriheten – det alla som verkar, bor och uppehåller sig i Sverige. Alla ska ha samma förutsättningar för tanke- och åsiktsfrihet oavsett tro eller ingen alls.

Politisk islam tar ej sådana hänsyn och underordnar sig inte politiken på det sätt som den sekulära demokratiska rättsstaten har rätt kräva inom ramen för FN:s mänskliga rättigheter. Något som islamska teokratiers tydligt tagit avstånd ifrån bl a i Kairodeklarationen där de reserverat sig mot de skrivningar i FN:s konventioner som strider mot Koranen.

Den västerländska judisk-kristna traditionen (inte religionsutövningen) har tjänat och tjänar oss väl.

Visst du för be för vilka politiska ideologier och politiska partier du vill. Men politiska rörelser – vet ej vad din rörelse heter och vilka medlemmar du företräder – men en religiös rörelse som dedikerar sig för ett politiskt partis framgång måste tåla att bemötas politiskt – det gäller politisk islamism med sharialagar som uttalat mål. Sådant ska vi bekämpa politiskt genom opinion, lagstiftning och förordningar. 

Du propagerar uppenbarligen för ett angivet politiskt parti. Du har därmed valt politisk sida och det får du – som alla andra politiska aktörer – stå för.

Enligt mitt synsätt vingklipps en religiös tillhörighet som existentiell kompass av dess ledare om han eller hon kränger den en (parti)politisk överrock på sin och sina medlemmars tro med tänkt inverkan på livet  – oavsett vilken tro det gäller.

Enligt våra åsikts- och yttrandefriheter har du självklart rätt att arbeta vidare längs den väg du valt – men bli inte förvånad över att du tvingas stå till svars för ditt partipolitiska vägval.

Vi ska inte lagstifta utifrån eller i enlighet religiösa urkunders bokstav.

Jag ställer gärna upp på en offentlig debatt om detta.

Jag lägger ut ditt svar på min artikel och ditt svar i anslutning till min text som du nu reagerat

Se gärna länken och självklart kan du replikera – Sverige behöver en religionspolitisk debatt.

(4 / 5) 29 mars -20 – Lars Enarsons mail:
Hej Ulf!

Tack för svar!

Du har tydligen missförstått vad den böneorganisation jag leder sysslar med. Organisationen heter Sverige 7:14. Se sverige714.se för information! Våra grundläggande böneämnen/målsättningar är följande:

1. En stark böneväckelse med 10.000 bedjare.

2. En omvändelse till radikal lydnadför Guds Ord.

3. En väckelse där människor ur alla samhällsklasser blir frälsta.

4. Enkonservativ regering på judekristen värdegrund som står upp för familjen, fosterlandet och Israel.

Du skriver: ”Du propagerar uppenbarligen för ett angivet politiskt parti. Du har därmed valt politisk sida och det får du – som alla andra politiska aktörer – stå för.”

Jag ber dig visa vad det finns för partipolitik i våra fyra böneämnen/målsättningar. Vi är partipolitiskt helt obundna.

Med vänlig hälsning,
Lars Enarson

(3 / 5) 29 mars -20 – Ulf Lönnbergs mail:
Svar till Enarson: ”Visst, har du rätt att be offentligt för en politisk idé – men då får du acceptera – som alla andra – att stå till svars för ditt offentliga, politiskavägval”
Texten i denna länk har pga tekniskt strul försvunnit. Mitt huvudbudskap i denna sista replik var att jag hänvisade till ett vistt parti utifrån vad jag sett i en tidningsrubrik och att jag borde ha kollat den källan bättre. I övrigt gäller vad jag framfört i tidigare inlägg

Författare: Ulf Lönnberg

tidigare fritidspolitiker fram till fyllda 75 år. Nu driver jag bloggen www.svenskreligionspolitiskdebatt.com