Nya religiösa rörelse i vid bemärkelse

I
”Nya religiösa rörelser” (NRR) är ett samlande begrepp för nya andliga och religiösa grupper i västvärlden. NRR saknar sällan äldre förebilder. De har med stor va-riation uppstått de senaste femtio till sextio åren. Flera av dem har rötter i någon av världsreligionerna. Det nya består i omtolkningar, omskrivningar, hopkopplingar och förnyelse av äldre känt material. Utöver det finns tillkomna religiösa tankebyggen som grundas på helt nya läror, Scientologikyrkan brukar tas som exempel på en av de mest kända i den kategorin.

II
Som kuriosa kan andra religionsbyggen nämnas. Somliga syftar till att praktiskt, ekonomiskt, juridiskt och/eller ideologiskt nyttja religionens plats i samhället för sin opinionsbildning, för ett särintresse eller också för att skapa utrymme och lagligt skydd för en genuint religiös tro.

Under senare tid har några sådana organisationer fått samfundsstatus. Dessa nya aktörer tycks se möjligheten att nyttja religionsfrihetens grundlagsskydd som en frizon och inom den skapa spektakulär uppmärksamhet. För företrädare med religiöst extremistiska visioner och mål är organisationsform med samfundsstatus ett natur-ligt alternativ.

I kapitel 2 nämns fildelningsreligionen ”Det Missionerande Kopimistsamfundet” ett svenskt exempel på NRR. Den fick trossamfundsstatus av Kammarkollegiet år 2012, Grundare av samfundet är Gustaf Nipe, han var då ordförande i Piratpartiets ungdomsförbund. Syftet var att skapa en väg för Piratpartiet att verka för rätten att fildela olagligt ( – i skydd av religionsfriheten i väntan på ny lagstiftning? Min anm).

III
Katherine Cash, religionsfrihetsexpert på Svenska missionsrådet, hade förståelse för (Dagen 22/3 2012) ”att Kammarkollegiet gav kopimisterna status som samfund, eftersom de uppfyllde alla formella krav. Myndigheter har inte till uppgift att bedöma vad som är en genuin tro. Vidare sade hon att det är problematiskt att lagen är skriven så att man måste använda sig av ett religiöst språkbruk för att kunna få juridiskt skydd för sin övertygelses skull.”

Min kommentar: Men rättsligt skydd för sin övertygelse har man i princip genom yttrandefriheten och åsiktsfriheten. Registrering som trossamfund enligt Lagen om Trossamfund är inte tvingande men den ger samfund bl a status som juridisk person med möjlighet att företräda sina medlemmar. Se kapitel 8.

I juli 2010 aviserade Piratpartiet att satsa på nytt inför valet 2022. Civilingenjören Katarina Stensson har där-efter valts till deras nya partiledare. Hon ersätter Mag-nus Andersson, som suttit som partiledare sedan våren 2016.1

IV
Ett annat exempel på att driva politisk opinion med ”religiösa förtecken” är ”Den flygande spagettimonster-kyrkan” som antagits som samfund i Tjeckien. Den bildades 2005 i protest mot utbildningsstyrelsen i Kansas och dess beslut att intelligent design skulle läras ut som ett vetenskapligt alternativ till evolution i delstatens skolor (ett beslut som senare upphävdes).

Det flygande spaghettimonstret har sedan blivit ett internetfenomen. Nederländerna erkände pastafarism som religion den 23 januari 2017. Nya Zeeland gav FSM rätten att genomföra vigslar 10 december 2016. I Nebraska, USA, fastställde den federala domstolen i april 2016 att det flygande spagettimonstret inte är en gud. (enl Wikipedia). 2006 släpptes ”Evangeliet om det flygande spagettimonstret”, pastafariernas och spagnostikernas egen bibel.

V
I det offentliga samtalet finns det anledning att särskilja organisationer med religiös kallelse och övertygelse, i traditionell mening, från organisationskonstruktioner vars syfte uppenbarligen är opinionsbildning eller politisk påverkan med religionsfriheten som spektakulär murbräcka och oväntat PR-verktyg.

1 www omni.se/katarina-stensson-blir-nypartiledare-for-piratpartiet/a/MRJq8J

Författare: Ulf Lönnberg

tidigare fritidspolitiker fram till fyllda 75 år. Nu driver jag bloggen www.svenskreligionspolitiskdebatt.com